Εκτύπωση


της Σ. Σ.*

Σχολείο. Κάπου στη Θεσσαλονίκη. Ένα καθημερινό πρωινό. Οι μαθητές έχουν βάλει δυο θρανία στην πόρτα, αποκλείοντας τους εκπαιδευτικούς να μπουν στο κτήριο. Στα κάγκελα του σχολείου, αναρτημένη μια ελληνική σημαία με τον ήλιο της Βεργίνας και τρία πανό: “Η ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ”, “ΑΛΗΤΕΣ ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ”, “ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΠΛΑΣΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ”. Δυο μαθητές, ανεβασμένοι πάνω στα θρανία, φωνάζουν “μπείτε, ρε. Όσοι είστε με την κατάληψη, μπείτε”! Κάποιοι μπαίνουν, οι περισσότεροι, κάποιοι όχι. Ένας εξ αυτών, ο πιο τολμηρός, ίσως, μαθητής της Γ Γυμνασίου που φέτος διδάσκεται Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, αλλά θυμάται καλά και την Αρχαία Ιστορία της Α΄ Γυμνασίου, αποφασίζει να κάνει διάλογο με τους συμμαθητές του.

Μαθητής Γ-Όταν λέτε “Η Μακεδονία είναι ελληνική”, ποια εννοείται;

Μαθητής Α-Τη Μακεδονία του Μ. Αλεξάνδρου;

Μαθητής Γ-Και ποια ήταν αυτή;

Μαθητής Α-Έλα, ρε, το θυμάμαι! Το  είπαμε στην Ιστορία πέρυσι. Ήταν πολύ μεγάλη!

Μαθητής Γ-Δηλαδή, μέχρι που; Έφτανε, για παράδειγμα μέχρι τη σημερινή ΠΓΔΜ και τη Βουλγαρία;

Μαθητής Α-Ναι, ναι!!!

Μαθητής Γ-Ωραία, άρα θεωρούμε ότι εκείνη η περιοχή ανήκει στην Ελλάδα;

Μαθητής Α1-Αν είναι ελληνική, ναι… Γιατί όχι;

Μαθητής Γ-Οκ. Αυτό σημαίνει ότι σήμερα πάμε να τη διεκδικήσουμε;

Μαθητής Α2-(μετά από μικρή σιωπή και αμηχανία) Ναι.

Μαθητής Γ-Αν ναι, με ποιον τρόπο;

Μαθητής Α3-(μετά από αρκετό δισταγμό, αλλά και πείσμα) Με πόλεμο!

Μαθητής Γ– Δηλαδή, να αλλάξουν τα σύνορα;

Μαθητής Α-Όχι! Εμείς δε θέλουμε, οι Σκοπιανοί θέλουν!

Μαθητής Γ-Όταν λέτε εμείς, εννοείς και τους «Αλήτες , προδότες, πολιτικούς»;

Μαθητής Α-Όχι, αυτοί θέλουν να την πουλήσουν.

Μαθητής Γ-Άρα, αν όχι όλοι εμείς, γιατί όλοι οι Σκοπιανοί; Πιστεύετε ότι οι απλοί άνθρωποι εκεί θέλουν πόλεμο και να αλλάξουν τα σύνορα;

Μαθητής Α-Όχι όλοι, αλλά υπάρχουν και τέτοιοι.

Μαθητής Γ-Κι εδώ υπάρχουν. Όπως αυτοί που φώναζαν ότι  θα πάρουμε την Αγιά Σοφιά, τη Σμύρνη,τη Βόρειο Ήπειρο.

(προσωρινά όλοι σιωπούν)

Μαθητής Α-Ναι, αλλά αυτοί θέλουν να ονομάζονται Μακεδόνες;

(πετάγεται μια άλλη μαθήτρια)

Μαθήτρια Γ-Εγώ κατάγομαι από τη Ρωσία, αλλά είμαι Ελληνίδα.

Μαθητής Γ-Πολύ ωραία, αλλά γιατί;

Μαθήτρια Γ-Γιατί εδώ γεννήθηκα, μιλώ ελληνικά και νιώθω περήφανη ως Ελληνίδα.

(απευθυνόμενοι στους υπόλοιπους μαθητές που παρακολουθούν)

Μαθητής Γ-Έχει δικαίωμα να λέει ότι είναι Ελληνίδα;

ΜΑΘΗΤΕΣ-Ναι.

Μαθητής Γ-Άρα, κάθε άνθρωπος και κάθε λαός δικαιούται να νιώθει και να ορίζει την ταυτότητά του;

Μαθητής Α-Ναι.

Μαθητής Γ-Αν οι κάτοικοι της ΠΓΔΜ, νιώθουν ότι είναι Μακεδόνες, επειδή μιλούν μια γλώσσα που έχει οριστεί ως σλαβομακεδονική, ζουν στον τόπο που κάποτε ήταν το βασίλειο της Μακεδονίας, γιατί δεν έχουν το δικαίωμα αυτού του αυτοπροσδιορισμού;

Μαθητής Α-(μετά από μια αμήχανη στιγμή) Ναι, αλλά αυτοί θέλουν να ονομάζονται έτσι, γιατί θέλουν τη δική μας Μακεδονία, ενώ δεν είναι.

Μαθητής Β-Θέλουν και τη Θεσσαλονίκη, το λιμάνι μας.

Μαθητής Γ-Η Θεσσαλονίκη ανήκει στο ελληνικό κράτος εδώ κι έναν αιώνα. Σωστά;

Μαθητής Β-Ναι.

Μαθητής Γ-Όταν ενσωματώθηκε η Θεσσαλονίκη, το 1912, η πλειοψηφία των κατοίκων της  ήταν Έλληνες;

Μαθητής Β-Μάλλον.

Μαθητής Γ2-Εντάξει, δεν ήταν. Μας το είπαν και όταν επισκεφτήκαμε το Πολεμικό Μουσείο. Οι πιο πολλοί ήταν Εβραίοι και υπήρχαν και Βούλγαροι και Τούρκοι και Αρμένιοι και Σλάβοι.

Μαθητής Γ3-Πολλά ξέρεις εσύ, ρε!

Μαθητής Γ-Και τότε γιατί ενσωματώθηκε στο ελληνικό κράτος;

Μαθητής Α-Γιατί κάποτε ήταν Ελληνική;

Μαθητής Γ-Και η Αμερική κάποτε κατοικούνταν μόνο από ιθαγενείς πληθυσμούς, ενώ σήμερα έχει και ανθρώπους που κατάγονται είτε από την Αφρική, είτε από την Ευρώπη! Με αυτή τη λογική θα έπρεπε όλοι οι ιθαγενείς να διώξουν τους σημερινούς κατοίκους της και να ανακηρυχθεί η χώρα Ινδιάνικη!

Μαθητής Α-Τώρα για την Αμερική θα μιλάμε;

Μαθητής Γ-Όχι, έχεις δίκιο. Ας ξαναγυρίσουμε στη Θεσσαλονίκη.  Δεν θυμάστε που λέγαμε στην Ιστορία ότι μπήκε ο ελληνικός στρατός λίγες ώρες πριν τον βουλγάρικο και ο τότε πασάς την παρέδωσε στους Έλληνες, παρ’ όλο που η πλειοψηφία της δεν είχε Έλληνες κατοίκους; Δηλαδή, κρίθηκε με πόλεμο. Τα σύνορα χαράχτηκαν, έγιναν πολλές εκκαθαρίσεις από όλες τις πλευρές και πριν και μετά. Και για έναν αιώνα οι λαοί ζούσαν ειρηνικά. Τώρα, λοιπόν, τι θέλουμε;

Μαθητής Α-Εμείς δε θέλουμε να πολεμήσουμε, αυτοί τώρα  θέλουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Μαθητής Γ-Τι να το κάνουν;

Μαθητής Γ4-Ο μπαμπάς μου είπε ότι το θέλουν, επειδή είναι το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι, έχει μεγάλη οικονομική κι όχι μόνο αξία.

Μαθητής Γ-Πολύ ωραία! Ας υποθέσουμε, λοιπόν, ότι ο εθνικισμός στην ΠΓΔΜ κρύβει τέτοια συμφέροντα. Ο από εδώ εθνικισμός δεν έχει αντίστοιχα συμφέροντα; Ποιοι και γιατί θέλουν ξανά να σπείρουν το μίσος μεταξύ των λαών; Τι θέλουν να μοιράσουν και θα βάλουν εμάς να σκοτωθούμε;

Μαθητής Γ3-Οι Αμερικάνοι. Θέλουν να πουλάνε όπλα.

Μαθητής Γ-Σωστό. Αλλά αυτοί δεν είναι υποτίθεται σύμμαχοί μας στο ΝΑΤΟ, όπως και η Τουρκία, και τώρα θέλουν να βάλουν και την ΠΓΔΜ; Τι τους έπιασε έτσι ξαφνικά;

Μαθητής Γ3-Είναι σύμμαχοί μας, αλλά δεν πρόκειται να μας υποστηρίξουν.

Μαθητής Γ-Ας το θυμηθούμε αυτό αργότερα. Αν είναι έτσι, γιατί άλλο θα μπορούσαν να ενδιαφέρονται οι Αμερικάνοι και όχι μόνο;

Μαθητής Γ5-Οι γονείς μου  πηγαίνουν πολύ συχνά στην ΠΓΔΜ για να βάλουν βενζίνη και να φτιάξουν τα δόντια τους. Μου είπαν ότι εκεί υπάρχουν πολλά ορυχεία που τα έχουν ή τα διεκδικούν ρώσικες, γερμανικές, αμερικάνικες, τουρκικές, αλλά και ελληνικές εταιρείες. Κι ότι από εκεί περνά και ένας αγωγός που φέρνει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν και τη Μέση Ανατολή. Όπως και ότι υπάρχουν πολλές εταιρείες ελληνικές που έχουν εργοστάσια, σούπερ μάρκετ.

Μαθητής Γ-Πολύ ενδιαφέρουσα πληροφορία. Άρα, αυτοί όλοι προσπαθούν να μοιράσουν τον φυσικό κι όχι μόνο πλούτο της περιοχής. Κι αν δε τα βρουν στη μοιρασιά; Πως θα λύσουν τις διαφορές τους;

Μαθητής Α-Με πόλεμο…

Μαθητής Γ– Άρα, εμείς και οι γείτονες θα πάμε να πολεμήσουμε για να μοιράσουν αυτοί τα συμφέροντά τους;

Μαθητής Α-Εμείς δε θέλουμε, όμως, οι πολιτικοί;

Μαθητής Γ-Αν οι πολιτικοί όλων των πλευρών νοιάζονται μόνο για τα συμφέροντα των πλουσίων και των εταιρειών, εμείς οι φτωχοί και καταπιεσμένοι και των δυο πλευρών, τι πρέπει να κάνουμε;

Μαθητής Β2 -Να πούμε: “Εμείς οι λαοί των Βαλκανίων, δεν θέλουμε καμία αλλαγή συνόρων, δεν θα πολεμήσουμε για να μοιράσουν οι ενεργειάδες, πετρελαιάδες κι άλλοι τον φυσικό πλούτο της περιοχής. Αυτός ανήκει στους λαούς της. Αυτοί να αποφασίσουν για την τύχη του και όχι  όλοι οι νταβατζήδες, όπως οι Αμερικάνοι και το ΝΑΤΟ.

Μαθητής Γ1-Ρε παιδιά, δεν πάμε να διαβάσουμε λίγη ιστορία…!

*Η Σ. Σ. είναι εκπαιδευτικός

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here